7 myter om rustbeskyttelse

Rust er stadig en udfordring for biler, så overvej en Pava behandling, der giver bilen længere liv og sparer dig for senere udgifter

#1 Nye biler ruster ikke

Jo, desværre

Rusten tager fat, så snart forholdene er til det, og det er de i Danmark – især om vinteren, hvor fugtigt vejr og salt sætter gang i rustprocessen uanset bilens alder. Således også, når den er ny.

Rusten bliver først synlig senere, og mange nye biler har plastikskjolde, der dækker over rustangreb. Men rusten tager fat med det samme, hvorfor det bedste tidspunkt at rustbeskytte sin bil på, er endnu inden man har modtaget den.

#2 Nye biler er behandlede mod rust

Nej, og i bedste fald i ringe grad

Selv de bedst beskyttede biler er kun rustbeskyttet i ringe grad.

Hvor rustbeskyttede nye biler er, afspejler sig stort set i prisen. Små, billige biler er ofte helt ubeskyttede Større, dyrere biler kan være rustbeskyttede i mindre omfang på udsatte steder, men ingen nye biler er rustbeskyttede til at modstå dansk vinterklima med saltede veje i længere tid.

#3 Garantien på bilen bortfalder, hvis bilen rustbehandles

Nej

Nogle få bilmærker har tidligere håndhævet denne praksis, men med FDM's mellemkomst er det stadfæstet, at rustbeskyttelse ikke har indflydelse på bilens garanti, hverken den mekaniske, rustgarantien eller andre garantier, medmindre der er boret nye huller i karrosseriet.

I mange tilfælde vil rustbeskyttelsesfirmaet dog overtage rustgarantien på bilen, hvis man følger producentens plan.

 

#4 Rustbehandling ødelægger nye bilers avancerede elektronik

Nej

Etablerede og erfarne rustbehandlere får oplysninger om, hvor de må sprøjte og hvor de ikke må sprøjte via såkaldte sprøjteskemaer, som udarbejdes af rustbeskyttelsesproducenten ofte i samarbejde med bilproducenten eller importøren.

 

#5 El- og hybrid biler må ikke rustbehandles

Jo

Ifølge nogle kritikere, skal man være særligt påpasselig med elbiler, fordi strømledende kabler kan fungere som katalysator for rustangreb.

Men det kræver viden, indsigt og omhyggelighed at rustbehandle el- og hybridbiler. De skal behandles på en anden måde og med andre produkter end konventionelle biler.

#6 Rustbehandleren borer huller i bilen, for at komme til

Nej

Moderne rustbehandling i nye biler benytter udelukkende eksisterende huller, og får blandt andet adgang til hulrum gennem monteringshuller, som eksempelvis dørstolpen, hvor man ofte får adgang via de huller, som låsebeslags er monteret i dørstolpen med.

#7 Bilen lugter kraftigt efter den er blevet rustbehandlet

Ja, det gør den

Rustbeskyttelseprodukter har en kraftig, gennemtrængende lugt, som holder sig i bilen op til flere uger efter behandlingen. Det er ikke en duft af olie. Produkterne er tilsat parfume, som giver klinisk duft af ”ren bil”.

 

Kilde: Bilmagasinet

 

 

Ring til os på
98 13 71 00

Book online her